cookies



Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Badanie stosowanych procedur potwierdzania efektów uczenia się osiągniętych na drodze edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego.

Badanie zakończono w grudniu 2011 roku. Ekspertyza uzupełniająca zakończona w październiku 2012 roku.
Nowy system kwalifikacji wymaga jasnych zasad potwierdzania efektów uczenia się (kompetencji) oraz przejrzystych kryteriów oceny jakości egzaminowania. Możliwość potwierdzania kompetencji uzyskanych poza szkołą czy uczelnią, na kursach, szkoleniach, w ramach projektów organizowanych przez instytucje pozarządowe – jest niezbędna, by ten system kwalifikacji działał sprawnie. Uzyskane kwalifikacje (potwierdzone egzaminem kompetencje) powinny być wiarygodne zarówno w Polsce, jak i całej Europie. Dlatego dokonano przeglądu badań międzynarodowych z zakresu potwierdzania kompetencji (walidacji). Przeanalizowano także wybrane inicjatywy krajowe oraz rozwiązania zagraniczne w zakresie stosowanych procedur egzaminowania - chodziło o kompetencje uzyskiwane na drodze edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego. Przeprowadzono też wywiady z ekspertami i koordynatorami wybranych inicjatyw związanych z potwierdzaniem kompetencji oraz osobami korzystającymi z tych rozwiązań, czyli uczącymi się oraz ich pracodawcami. Badanie zakończono w grudniu 2011 roku. Ekspertyza uzupełniająca zakończona w październiku 2012 roku.

Wnioski z badań:
  • W Polsce nie istnieje jeden spójny model walidacji kompetencji, ale funkcjonuje wiele praktyk i inicjatyw, które mogą posłużyć jako odniesienie dla budowy krajowego systemu kwalifikacji (KSK). KSK nie powinien zastępować istniejących już rozwiązań, lecz pozwalać na współistnienie procedur walidacji realizowanych przez różne podmioty – publiczne, prywatne, branżowe oraz pozabranżowe.
  • Podstawowym zadaniem państwa powinno być określenie wymagań jakościowych wobec procedur walidacji, a także wobec instytucji, które ją prowadzą.  Wpisanie danej kwalifikacji do rejestru kwalifikacji oraz wskazanie instytucji uprawnionych do jej przyznawania powinno zapewniać wiarygodność kwalifikacji.
  • Dotychczasowa oferta walidacji nie odpowiada w pełni na potrzeby rynku pracy. Konieczne jest budowanie mechanizmów, które zapewnią trwały udział praktyków w tworzeniu procedur oraz zasad zapewniania jakości, a także w procesach walidacji.
  • Sposób potwierdzania kompetencji powinien być dopasowany do specyfiki danego zawodu oraz specyfiki samych kompetencji. Krajowy system kwalifikacji nie powinien narzucać metod potwierdzania kompetencji.
  • Jakość i wiarygodność procedur stanowią istotny motyw przystąpienia do walidacji, dlatego wprowadzenie systemu kwalifikacji przyczyni się do większego zainteresowania kształceniem pozaformalnym i uczeniem się nieformalnym oraz możliwością potwierdzania kompetencji.   
  •  Prace nad Europejską Ramą Kwalifikacji, a także dostępność funduszy europejskich przyczyniają się do rozwoju mechanizmów walidacji kompetencji.

    Prezentacja badań
    Prezentacja badania uzupełniającego

Wiadomości

Polska Rama Kwalifikacji

Polska Rama Kwalifikacji

Publikacja przedstawia Polska Ramę Kwalifikacji (PRK) – jedno z ważniejszych narzędzi zintegrowanego systemu kwalifikacji, opracowane w wyniku kilkuletnich…

Więcej...
Debata z Radą Interesariuszy

Debata z Radą Interesariuszy

28 marca 2017 r. odbyło się czwarte już spotkanie konsultacyjno-informacyjne dla interesariuszy ZSK. W gronie przedstawicieli m.in. organizacji…

Więcej...
Seminaria o walidacji i jakości kwalifikacji

Seminaria o walidacji i jakości kwalifikacji

Nasze seminaria skierowane są do podmiotów, które mogą być zainteresowane nadawaniem kwalifikacji włączonych do ZSK, prowadzeniem walidacji efektów…

Więcej...
Dobra praktyka z zakresu walidacji efektów uczenia się w Szkocji

Dobra praktyka z zakresu walidacji efektów uczenia się w Szkocji

Prezentowana dobra praktyka została opracowana jako wkład do bazy on-line dobrych praktyk w zakresie walidacji i zapewniania jakości…

Więcej...
Wielka fala kwalifikacyjnej rewolucji

Wielka fala kwalifikacyjnej rewolucji

- Stoimy na plaży, widzimy, jak to morze się  cofa, wiemy że tsunami się cofa, a my stoimy…

Więcej...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

„Kwalifikacje na czasie” – nowy kurs online

Prowadzisz kursy lub szkolenia? Doradzasz innym w wyborze ścieżki kariery? Chcesz zatrudniać pracowników bez zbędnych kosztów związanych z rekrutacją? Wiesz, jak przygotować się do wejścia na rynek pracy? Jesteś ciekawy, jakie są inne sposoby prezentacji niż CV czy list motywacyjny? Teraz możesz dowiedzieć się tego wszystkiego bez wychodzenia z domu. Ucz się, gdziekolwiek jesteś, o dowolnej porze i w swoim tempie dzięki nowemu kursowi online.



„Kwalifikacje dla każdego”


Przedstawiamy cykl 10 audycji poświęconych Zintegrowanemu Systemowi Kwalifikacji.
Jeśli ktoś planuje swoją ścieżkę kariery, szuka pracy lub chce zmienić obecną, szkoli innych, doradza przy wyborze kierunku edukacji, dzięki obejrzeniu materiałów TV będzie mógł dowiedzieć się, jak system kwalifikacji będzie działał i w jaki sposób ułatwi życie uczącym się i pracującym Polakom.


Animacja o ramie kwalifikacji


Co to jest Polska Rama Kwalifikacji i jakie korzyści przyniesie każdemu z nas - w prosty, przejrzysty sposób pokazuje najnowsza animacja opracowana przez projekt KRK realizowany w Instytucie Badań Edukacyjnych. Animacji szukaj też > tutaj.

Wydarzenia

maj 2017
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

   
   














 KRK na youtube