cookies



Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Badanie stosowanych procedur potwierdzania efektów uczenia się osiągniętych na drodze edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego.

Badanie zakończono w grudniu 2011 roku. Ekspertyza uzupełniająca zakończona w październiku 2012 roku.
Nowy system kwalifikacji wymaga jasnych zasad potwierdzania efektów uczenia się (kompetencji) oraz przejrzystych kryteriów oceny jakości egzaminowania. Możliwość potwierdzania kompetencji uzyskanych poza szkołą czy uczelnią, na kursach, szkoleniach, w ramach projektów organizowanych przez instytucje pozarządowe – jest niezbędna, by ten system kwalifikacji działał sprawnie. Uzyskane kwalifikacje (potwierdzone egzaminem kompetencje) powinny być wiarygodne zarówno w Polsce, jak i całej Europie. Dlatego dokonano przeglądu badań międzynarodowych z zakresu potwierdzania kompetencji (walidacji). Przeanalizowano także wybrane inicjatywy krajowe oraz rozwiązania zagraniczne w zakresie stosowanych procedur egzaminowania - chodziło o kompetencje uzyskiwane na drodze edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego. Przeprowadzono też wywiady z ekspertami i koordynatorami wybranych inicjatyw związanych z potwierdzaniem kompetencji oraz osobami korzystającymi z tych rozwiązań, czyli uczącymi się oraz ich pracodawcami. Badanie zakończono w grudniu 2011 roku. Ekspertyza uzupełniająca zakończona w październiku 2012 roku.

Wnioski z badań:
  • W Polsce nie istnieje jeden spójny model walidacji kompetencji, ale funkcjonuje wiele praktyk i inicjatyw, które mogą posłużyć jako odniesienie dla budowy krajowego systemu kwalifikacji (KSK). KSK nie powinien zastępować istniejących już rozwiązań, lecz pozwalać na współistnienie procedur walidacji realizowanych przez różne podmioty – publiczne, prywatne, branżowe oraz pozabranżowe.
  • Podstawowym zadaniem państwa powinno być określenie wymagań jakościowych wobec procedur walidacji, a także wobec instytucji, które ją prowadzą.  Wpisanie danej kwalifikacji do rejestru kwalifikacji oraz wskazanie instytucji uprawnionych do jej przyznawania powinno zapewniać wiarygodność kwalifikacji.
  • Dotychczasowa oferta walidacji nie odpowiada w pełni na potrzeby rynku pracy. Konieczne jest budowanie mechanizmów, które zapewnią trwały udział praktyków w tworzeniu procedur oraz zasad zapewniania jakości, a także w procesach walidacji.
  • Sposób potwierdzania kompetencji powinien być dopasowany do specyfiki danego zawodu oraz specyfiki samych kompetencji. Krajowy system kwalifikacji nie powinien narzucać metod potwierdzania kompetencji.
  • Jakość i wiarygodność procedur stanowią istotny motyw przystąpienia do walidacji, dlatego wprowadzenie systemu kwalifikacji przyczyni się do większego zainteresowania kształceniem pozaformalnym i uczeniem się nieformalnym oraz możliwością potwierdzania kompetencji.   
  •  Prace nad Europejską Ramą Kwalifikacji, a także dostępność funduszy europejskich przyczyniają się do rozwoju mechanizmów walidacji kompetencji.

    Prezentacja badań
    Prezentacja badania uzupełniającego

Wiadomości

Seminaria dla przedstawicieli szkół wyższych

Seminaria dla przedstawicieli szkół wyższych

Znowelizowana w 2014 r. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym, obliguje szkoły wyższe do organizacji procesu potwierdzania efektów uczenia…

Więcej...
Konkurs „Uczę się dla moich marzeń”

Konkurs „Uczę się dla moich marzeń”

W związku z wydłużeniem terminu nadsyłania  prac konkursowych, wyniki konkursu będą podane najwcześniej w dniu 1 czerwca  2015…

Więcej...
Konkurs dla dziennikarzy "Słowa dla kompetencji"

Konkurs dla dziennikarzy "Słowa dla kompetencji"

Instytut Badań Edukacyjnych serdecznie zaprasza dziennikarzy do udziału w konkursie na tekst promujący Zintegrowany System Kwalifikacji oraz ideę…

Więcej...
Podsumowanie projektu - 26.05.2015 r.

Podsumowanie projektu - 26.05.2015 r.

Serdecznie zapraszamy na konferencję „Edukacja przyszłości - kwalifikacje dla każdego” podsumowującą drugi etap prac nad ramami kwalifikacji w…

Więcej...
Jak się uczą pod Krakowem?

Jak się uczą pod Krakowem?

Czy mieszkańcy Małopolski uczą się przez całe życie? Czy ich pracodawcy chętnie inwestują w szkolenia i kursy? Jakie…

Więcej...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

Animacja o ramie kwalifikacji


Co to jest Polska Rama Kwalifikacji i jakie korzyści przyniesie każdemu z nas - w prosty, przejrzysty sposób pokazuje najnowsza animacja opracowana przez projekt KRK realizowany w Instytucie Badań Edukacyjnych. Animacji szukaj też > tutaj.

Wydarzenia

maj 2015
P W Ś C Pt S N
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

   
   











 KRK na youtube









http://www.seo.mavi1.org http://www.mavi1.org http://www.siyamiozkan.com.tr http://www.mavideniz1.org http://www.mavideniz.gen.tr http://www.17search17.com http://www.canakkaleruhu.org http://www.vergimevzuati.org http://www.finansaldenetci.com http://www.securityweb.org http://www.siyamiozkan.org http://www.fatmaozkan.com http://www.sgk.biz.tr http://www.denetci.gen.tr http://www.bagimsizdenetim.biz.tr http://www.mevzuat.biz.tr http://www.security.biz.tr http://www.sorgulatr.com http://www.kanunlar.biz http://www.prsorgu.net http://www.sirabul.com http://www.emekliol.org http://www.coklupagerank.com http://www.coklupagerank.net http://www.coklupagerank.org http://www.prsorgu.org http://www.scriptencode.com http://www.sirabul.net http://www.sirabul.org http://www.sitenizanaliz.com http://www.seoisko.com http://www.seomavi.com http://www.scriptencode.net http://www.scriptencode.org