cookies



Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Badanie stosowanych procedur potwierdzania efektów uczenia się osiągniętych na drodze edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego.

Badanie zakończono w grudniu 2011 roku. Ekspertyza uzupełniająca zakończona w październiku 2012 roku.
Nowy system kwalifikacji wymaga jasnych zasad potwierdzania efektów uczenia się (kompetencji) oraz przejrzystych kryteriów oceny jakości egzaminowania. Możliwość potwierdzania kompetencji uzyskanych poza szkołą czy uczelnią, na kursach, szkoleniach, w ramach projektów organizowanych przez instytucje pozarządowe – jest niezbędna, by ten system kwalifikacji działał sprawnie. Uzyskane kwalifikacje (potwierdzone egzaminem kompetencje) powinny być wiarygodne zarówno w Polsce, jak i całej Europie. Dlatego dokonano przeglądu badań międzynarodowych z zakresu potwierdzania kompetencji (walidacji). Przeanalizowano także wybrane inicjatywy krajowe oraz rozwiązania zagraniczne w zakresie stosowanych procedur egzaminowania - chodziło o kompetencje uzyskiwane na drodze edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego. Przeprowadzono też wywiady z ekspertami i koordynatorami wybranych inicjatyw związanych z potwierdzaniem kompetencji oraz osobami korzystającymi z tych rozwiązań, czyli uczącymi się oraz ich pracodawcami. Badanie zakończono w grudniu 2011 roku. Ekspertyza uzupełniająca zakończona w październiku 2012 roku.

Wnioski z badań:
  • W Polsce nie istnieje jeden spójny model walidacji kompetencji, ale funkcjonuje wiele praktyk i inicjatyw, które mogą posłużyć jako odniesienie dla budowy krajowego systemu kwalifikacji (KSK). KSK nie powinien zastępować istniejących już rozwiązań, lecz pozwalać na współistnienie procedur walidacji realizowanych przez różne podmioty – publiczne, prywatne, branżowe oraz pozabranżowe.
  • Podstawowym zadaniem państwa powinno być określenie wymagań jakościowych wobec procedur walidacji, a także wobec instytucji, które ją prowadzą.  Wpisanie danej kwalifikacji do rejestru kwalifikacji oraz wskazanie instytucji uprawnionych do jej przyznawania powinno zapewniać wiarygodność kwalifikacji.
  • Dotychczasowa oferta walidacji nie odpowiada w pełni na potrzeby rynku pracy. Konieczne jest budowanie mechanizmów, które zapewnią trwały udział praktyków w tworzeniu procedur oraz zasad zapewniania jakości, a także w procesach walidacji.
  • Sposób potwierdzania kompetencji powinien być dopasowany do specyfiki danego zawodu oraz specyfiki samych kompetencji. Krajowy system kwalifikacji nie powinien narzucać metod potwierdzania kompetencji.
  • Jakość i wiarygodność procedur stanowią istotny motyw przystąpienia do walidacji, dlatego wprowadzenie systemu kwalifikacji przyczyni się do większego zainteresowania kształceniem pozaformalnym i uczeniem się nieformalnym oraz możliwością potwierdzania kompetencji.   
  •  Prace nad Europejską Ramą Kwalifikacji, a także dostępność funduszy europejskich przyczyniają się do rozwoju mechanizmów walidacji kompetencji.

    Prezentacja badań
    Prezentacja badania uzupełniającego

Wiadomości

Eksperci unijni o kwalifikacjach

Eksperci unijni o kwalifikacjach

Peer Learning Activity” to seminarium dyskusyjne w ramach Grupy Doradczej ds. Europejskich Ram Kwalifikacji, które w dniach 16…

Więcej...
Nowy konkurs dla dziennikarzy radiowych i studentów dziennikarstwa!

Nowy konkurs dla dziennikarzy radiowych i studentów dziennikarstwa!

Wiesz, jakie zmiany nastąpiły po wprowadzeniu Krajowej Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego?...

Więcej...
W drodze do PRK. Dobre praktyki w systemie kwalifikacji

W drodze do PRK. Dobre praktyki w systemie kwalifikacji

Jak wygląda system kształcenia zawodowego po wprowadzeniu zmian w 2012 roku? Co proponują przedstawiciele bankowości, a co fitnessu…

Więcej...
Korzenna została „Edukacyjną Gminą Małopolski 2014”

Korzenna została „Edukacyjną Gminą Małopolski 2014”

Korzenna, Maków Podhalański i Ropa – te gminy zdobyły trzy pierwsze miejsca w plebiscycie „Edukacyjna Gmina Małopolski 2014”.…

Więcej...
Konferencja o sektorowych ramach kwalifikacji 23-24.04

Konferencja o sektorowych ramach kwalifikacji 23-24.04

Konferencja naukowa pt. „Kwalifikacje dla rynku pracy. Sektorowe ramy kwalifikacji jako nowe narzędzia zarządzania kompetencjami” odbędzie się w…

Więcej...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

Animacja o ramie kwalifikacji


Co to jest Polska Rama Kwalifikacji i jakie korzyści przyniesie każdemu z nas - w prosty, przejrzysty sposób pokazuje najnowsza animacja opracowana przez projekt KRK realizowany w Instytucie Badań Edukacyjnych. Animacji szukaj też > tutaj.

Wydarzenia

marzec 2015
P W Ś C Pt S N
23 24 25 26 27 28 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

   
   











 KRK na youtube









http://www.seo.mavi1.org http://www.mavi1.org http://www.siyamiozkan.com.tr http://www.mavideniz1.org http://www.mavideniz.gen.tr http://www.17search17.com http://www.canakkaleruhu.org http://www.vergimevzuati.org http://www.finansaldenetci.com http://www.securityweb.org http://www.siyamiozkan.org http://www.fatmaozkan.com http://www.sgk.biz.tr http://www.denetci.gen.tr http://www.bagimsizdenetim.biz.tr http://www.mevzuat.biz.tr http://www.security.biz.tr http://www.sorgulatr.com http://www.kanunlar.biz http://www.prsorgu.net http://www.sirabul.com http://www.emekliol.org http://www.coklupagerank.com http://www.coklupagerank.net http://www.coklupagerank.org http://www.prsorgu.org http://www.scriptencode.com http://www.sirabul.net http://www.sirabul.org http://www.sitenizanaliz.com http://www.seoisko.com http://www.seomavi.com http://www.scriptencode.net http://www.scriptencode.org