cookies



Kalendarz wydarzeń

październik 2018
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Nadchodzące wydarzenia

Wt Paź 23 @09:00 - 04:00PM
HR a Zintegrowany System Kwalifikacji

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


Publikacje

Wszystkie publikacje dotyczące systemu kwalifikacji znajdują się w bibliotece KRK.


Instytut Badań Edukacyjnych przygotował zestaw materiałów wspierających wszystkie osoby zainteresowane Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji. Publikacje te pozwalają zapoznać się z językiem efektów uczenia się i z głównym narzędziem systemu - Polską Ramą Kwalifikacji. Wyjaśniają, jak opisywać kwalifikacje i jak krok po kroku włączać je do systemu. Są również podstawowym źródłem informacji dla podmiotów starających się o uprawnienia instytucji certyfikującej czy podmiotu zewnętrznego zapewniania jakości.

Te podstawowe dla każdego aktywnego uczestnika ZSK publikacje to: „Słownik Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji” (znajomość tych terminów jest konieczna np. przy składaniu wniosków o włączenie kwalifikacji do ZSK), „Polska Rama Kwalifikacji”, „Polska Rama Kwalifikacji. Poradnik użytkownika”, poradniki: „Opisywanie kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego”„Przypisywanie poziomu PRK do kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego”, „Włączanie kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji” oraz publikacja „Walidacja – nowe możliwości zdobywania kwalifikacji” (zawiera informacje ważne dla instytucji certyfikujących oraz zgłaszających kwalifikacje).

Ocena potencjału wykorzystania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji przez doradców zawodowych

Raport „Ocena potencjału wykorzystania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji przez doradców zawodowych” został przygotowany w oparciu o wyniki badania jakościowego realizowanego w okresie październik–grudzień 2017 r., oraz luty–kwiecień 2018 r.

Badanie instytucji rynku pracy oraz doradców zawodowych i edukacyjno-zawodowych zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) w ramach realizacji projektu systemowego Wspieranie realizacji I etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) na poziomie administracji centralnej oraz instytucji nadających kwalifikacje i zapewniających jakość nadawania kwalifikacji współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój (POWER), Priorytet II: Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.13 Przejrzysty i spójny Krajowy System Kwalifikacji. Badanie instytucji rynku pracy oraz doradców zawodowych jest elementem badań monitorujących wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Badanie było realizowane we wszystkich województwach w Polsce.

Czytaj więcej...

Rozpatrywanie wniosków o włączenie kwalifikacji rynkowych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Poradnik dla pracowników ministerstwTen poradnik przeznaczony jest dla osób zaangażowanych w  rozpatrywanie wniosków o włączenie kwalifikacji rynkowych do ZSK, w szczególności dla pracowników ministerstw oraz w przypadku delegacji zadań: dla pracowników jednostek podległych lub nadzorowanych przez ministerstwa, samorządów zawodowych i organizacji gospodarczych. Znajdą w nim Państwo m.in. głos praktyka – Małgorzaty Molskiej z Departamentu Architektury, Budownictwa i Geodezji w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.

Czytaj więcej...

Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Turystyki

SRKT pl finalv 1Sektorowa rama kwalifikacji dla turystyki (w skrócie: SRKT) stanowi narzędzie, którego celem jest m.in. uporządkowanie kwalifikacji na turystycznym rynku pracy. Zawiera stwierdzenia dotyczące kompetencji, które powinni mieć pracownicy sektora turystyki, zatrudnieni w jednej z jego czterech branż (hotelarstwa, gastronomii, organizacji turystyki oraz pilotażu, przewodnictwa i animacji czasu wolnego). Stwierdzenia te, czyli charakterystyki kolejnych poziomów SRKT, obrazują stopniowe zwiększanie zaawansowania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, wykorzystywanych w realizacji zadań o różnym stopniu złożoności, składających się na poszczególne procesy w turystyce. Należy mieć na uwadze, iż charakterystyki ramy odnoszą się do kompetencji najbardziej istotnych z punktu widzenia procesów kluczowych dla poszczególnych branż objętych SRKT. Może się zatem zdarzyć, że nie wszystkie kompetencje, poszukiwane przez użytkownika ramy, znajdą odzwierciedlenie w jej charakterystykach.

Czytaj więcej...

Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Sektora Informatycznego

SRK IT pl internet fin poprInformatyka jest dziedziną, która ma duży wpływ na rozwój niemal wszystkich obszarów życia społecznego, gospodarki, nauki, administracji itd. Według danych Ministerstwa Gospodarki w ostatnich latach w Polsce działało 9 tysięcy firm w tym sektorze rynkowym, zatrudniając ponad 400 tysięcy osób. Należy jednak zauważyć, że na wielu stanowiskach pracy w tych firmach, kwalifikacje informatyczne współistnieją z innymi. W praktyce oznacza to, że od pracowników IT wymaga się różnorodnych, dodatkowych kompetencji i kwalifikacji z wielu różnych dziedzin i obszarów, na rzecz których realizowane są usługi informatyczne, jak np.: zarządzanie i organizacja pracy, przepisy prawne, grafika i środki przekazu itp. Przykładem takiego połączenia informatyki z innymi obszarami działalności jest specjalizacja „analityka biznesowego”, dla którego kompetencje z dziedziny organizacji i zarządzania są o wiele istotniejsze od kompetencji informatycznych.

Czytaj więcej...

Podstawowe procedury w realizacji zadań ministrów odpowiedzialnych za kwalifikacje w ZSK

W Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (ZSK) ważną funkcję pełnią ministrowie właściwi dla kwalifikacji.Przedstawione w publikacji propozycje procedur są zgodne z przepisami ustawy o ZSK oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, a także z odpowiednimi przepisami w innych aktach prawnych. Procedury zostały przygotowane w taki sposób, aby możliwe było ich dostosowanie do uwarunkowań i praktyki poszczególnych ministerstw. Ważnym ich uzupełnieniem są załączniki zawierające przykładowe wzory różnych dokumentów. Zaproponowany w materiale sposób standaryzacji działań ministrów właściwych dla kwalifikacji ma służyć zachowaniu spójności całego systemu.

Czytaj więcej...

Zagraniczne systemy walidacji – przegląd rozwiązań

Jest to kolejna publikacja poświęcona tematyce walidacji. Tym razem autorzy prezentują nam przegląd wybranych rozwiązań zagranicznych dotyczących systemów walidacji efektów uczenia się. Dowiemy się z niego  o modelowym przebiegu walidacji w pięciu krajach: Francji, Szkocji, Holandii, Portugalii i Finlandii. Opracowanie skierowane jest przede wszystkim do osób, które odpowiadają za projektowanie rozwiązań dotyczących procesu walidacji i ma wymiar zarówno poznawczy, jak i praktyczny, zawiera bowiem informacje o modelowym przebiegu walidacji w wymienionych krajach.



Czytaj więcej...

Przypisywanie poziomu PRK do kwalifikacji

Zasady przypisywania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) do kwalifikacji zostały określone w ustawie o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (ZSK). PRK służy do klasyfikowania według poziomów kwalifikacji włączonych do ZSK. W publikacji omówiono sposób przypisywania poziomu PRK do kwalifikacji pełnych i cząstkowych. Tekst został przygotowany przede wszystkim z myślą o członkach zespołów ekspertów dokonujących porównania efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji z charakterystykami poziomów PRK



Czytaj więcej...

Mała encyklopedia ZSK

Mała encyklopedia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji jest publikacją o charakterze popularno-naukowym. Przybliża czytelnikowi kształt i zasady działania wdrażanego w Polsce systemu kwalifikacji. Zawiera przystępny opis 50 haseł umożliwiających zrozumienie istoty rozwiązań systemowych.

Encyklopedia jest skierowana szczególnie do pracowników instytucji odpowiedzialnych za funkcjonowanie systemu, ale także do pracowników służb zatrudnienia, organizatorów różnych rodzajów kształcenia i szkolenia, pracodawców, nauczycieli, trenerów, doradców zawodowych oraz wszystkich osób zainteresowanych nowym systemem kwalifikacji.

Czytaj więcej...

Przegląd kwalifikacji uregulowanych

Ustawa o ZSK nałożyła na ministrów obowiązek dokonania przeglądu (do stycznia 2021 r.) kwalifikacji uregulowanych należących do ich działów administracji rządowej. Jak przeprowadzić taki przegląd? Jak zidentyfikować kwalifikacje, które powinny zostać włączone do systemu?
Publikacja nie tylko odpowiada na te pytania, lecz także dostarcza gotowego narzędzia - karty przeglądu kwalifikacji uregulowanej.

Czytaj więcej...

Walidacja – nowe możliwości zdobywania kwalifikacji

Walidacja – nowe możliwości zdobywania kwalifikacjiPublikację opracowano jako pomoc dla osób, które są zaangażowane w planowanie i prze­prowadzanie walidacji, oraz dla osób tworzących i oceniających opisy kwalifikacji zgłaszanych do ZSK. Zawiera informacje przydatne dla instytucji certyfikujących, funkcjonujących w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), oraz podmiotów ubiegających się o uprawnienia do certyfikowania. Adresatami tego materiału są także minister­stwa oraz podmioty zewnętrznego zapewniania jakości, doradcy zawodowi i nauczyciele, a także inne osoby zainteresowane tą problematyką.

Czytaj więcej...

Włączanie kwalifikacji do ZSK

Włączanie kwalifikacji do ZSKWłączanie kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) odby­wa się w różny sposób – zależy od tego, jakiego rodzaju jest dana kwalifikacja oraz na jakiej podstawie prawnej i przez kogo jest nadawana. W ustawie o ZSK określono, jak poszczególne grupy kwalifikacji są włączane do systemu, jednak odnalezienie w tekście ustawy poszczególnych informacji w tym zakresie może przysparzać trudności, jakie wiążą się z lekturą aktu prawnego, który sam w so­bie pod względem konstrukcji i stosowanej warstwy pojęciowej nie jest łatwy w odbiorze. Dlatego została przygotowana poniższa publikacja przedstawiająca scaloną i uporząd­kowaną wiedzę o włączaniu kwalifikacji do ZSK.

Czytaj więcej...

Przypisywanie poziomu PRK do kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego

Przypisywanie poziomu prk do kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższegoPublikacja dotyczy kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego, czyli cząstkowych. Jest to materiał pomocniczy dla osób opisujących kwalifikacje, dla ekspertów dokonujących porównania efektów uczenia się wymaganych dla danej kwalifikacji z wymaganiami poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji. W publikacji wykorzystano opracowania robocze powstałe w ramach realizowanego przez IBE projektu


Czytaj więcej...

Polska Rama Kwalifikacji

Polska Rama Kawalifikacji

Wieloletnia praca ekspertów pozwoliła na opracowanie Polskiej Ramy Kwalifikacji – jednego z ważniejszych narzędzi Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. PRK porządkuje kwalifikacje nadawane w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego oraz poza nimi. Ułatwia porównywanie ich ze sobą oraz odnoszenie do kwalifikacji funkcjonujących w innych krajach europejskich. Publikacja zawiera rozkładane mapy za pomocą których przedstawiono poszczególne charakterystyki poziomów. Publikacja jest zgodna z rozporządzeniami do ustawy o ZSK w sprawie charakterystyk poziomów PRK.

Czytaj więcej...

Najnowszy poradnik opisywania kwalifikacji

Najnowszy poradnik opisywania kwalifikacjiUkazał się poradnik „Opisywanie kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego” przeznaczony dla tych, którzy zainteresowani są opisywaniem kwalifikacji rynkowych i uregulowanych. Poszczególne elementy omówiono w takiej kolejności, w jakiej proponuje się przygotowywanie opisu: od wyjaśnienia celowości włączenia kwalifikacji do ZSK – przez opis efektów uczenia się oraz wymagań dotyczących walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację – do pozostałych informacji wymaganych we wnioskach. Omówione są kolejne pola wniosku o włączenie kwalifikacji do systemu, a także przykłady oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, opracowane na podstawie doświadczeń z projektów prowadzonych w Instytucie Badań Edukacyjnych w latach 2014–2015.

Czytaj więcej...

Słownik ZSK

Słownik ZSKSłownik Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji to niezbędna pomoc dla tych wszystkich, którzy będą opisywać kwalifikacje, starać się o włączenie ich do systemu, planować swój udział w ZSK w roli instytucji certyfikującej czy podmiotu zewnętrznego zapewniania jakości. Słownik zawiera terminy, które - w toku prac nad ramami kwalifikacji w Polsce - wypracowano wspólnie z partnerami społecznymi. To wspólne, jednolite słownictwo umożliwia porozumiewanie się przedstawicieli różnych środowisk w sprawach dotyczących systemu kwalifikacji. Zachęcamy do pobrania słownika.


Czytaj więcej...

Raport referencyjny - aktualizacja

Raport referencyjny - aktualizacjaCo się zmieniło w polskim systemie kwalifikacji od przyjęcia raportu referencyjnego 15 maja 2013 roku? W jaki sposób opracowano najważniejsze elementy zintegrowanego systemu? 
Zapraszamy do zapoznania się z wynikami prac kluczowych dla projektu ustawy o zintegrowanym systemie kwalifikacji. Przyjęcie ustawy przez Sejm RP zapoczątkuje nowe podejście do kwalifikacji w Polsce.



Czytaj więcej...

Polska Rama Kwalifikacji. Poradnik użytkownika

Polska Rama KawalifikacjiPublikacja w pierwszej części przedstawia podstawowe informacje na temat PRK, jej strukturę oraz charakterystyki poziomów. Ponadto wyjaśnia rolę charakterystyk w procesie określania poziomu kwalifikacji oraz przedstawia wskazówki pomocne w czytaniu i interpretacji poszczególnych zapisów. W drugiej części znajduje się omówienie specyfiki kolejnych poziomów PRK uzupełnione przykładami wybranych efektów uczenia się oraz kwalifikacji odniesionych do danego poziomu.

Czytaj więcej...

Od kwalifikacji do rejestru

Od kwalifikacji do rejestruNa czym polega nowe podejście do systemu kwalifikacji? Jakie kwalifikacje i na jakich zasadach będą wpisywane do rejestru? Co dla pracodawców oznacza wprowadzenie tych zmian? A jak pracownikom mogą pomóc bilans kompetencji lub metoda portfolio?



Czytaj więcej...

Kwalifikacje przyszłości

Kwalifikacje przyszłościDlaczego opracowano Polską Ramę Kwalifikacji? Jakie korzyści przyniesie nam uporządkowanie kwalifikacji? Jak branże, np. bankowość, sport, turystyka, telekomunikacja, IT opisały swoje kwalifikacje? Jak przebiegała debata społeczna i jakie były wyniki konsultacji społecznych? Zapraszamy do lektury!



Czytaj więcej...

Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji - podstawowe założenia

Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji – podstawowe założeniaW publikacji przedstawiono podstawowe założenia i zasady działania dotyczące Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji, który ma być jednym z kluczowych elementów systemu kwalifikacji w Polsce. Omówiono też zadania podmiotu prowadzącego rejestr oraz zasady współpracy tego podmiotu z interesariuszami systemu.

Tekst uzupełniono opisami rozwiązań dotyczących rejestrów i baz danych o kwalifikacjach w wybranych państwach Unii Europejskiej.

Czytaj więcej...


 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR