cookies



Kalendarz wydarzeń

czerwiec 2018
P W Ś C Pt S N
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Newsletter

Wpisz swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać nowe informacje dotyczące przebiegu projektu.


KRK w szkołach wyższych

KRK w szkołach wyższychUczestniczyliśmy w konferencji "Kształcenie dla przyszłości, konferencja międzynarodowa na temat dopasowania oferty edukacyjnej szkół wyższych do potrzeb rynku", która odbyła się w Warszawie 26 września 2011 r. w ramach projektu "SKIFF - SKILLS FOR THE FUTURE" realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach program UE Lifelong Learing przez m.in. Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym.

W trakcie konferencji zaproszeni paneliści reprezentujący środowiska szkolnictwa wyższego przedstawili dobre przykłady dotyczącej współpracy uczelni z biznesem, a także swoje poglądy co do tego, do czego należy kształcić, czyli jak definiować to, w jakim kierunku należy kształcić studentów. Przedstawiono także wyniki z badań nt. oczekiwań przedsiębiorców wobec uczelni wyższych przeprowadzonych w czterech krajach: Portugalii, Włoszech, Turcji oraz Polski.

Nie kwestionowano zasady, iż uczelnie muszą w swojej ofercie odpowiadać na oczekiwania przedsiębiorców. Próbując odpowiedzieć na pytanie, czego powinny uczyć szkoły wyższe, dyskutanci uznali, iż pomimo  pewnego nacisku w tym kierunku uczelnie nie mogą zejść do roli szkół zawodowych, nakierowanych na rozwiązywanie bieżących tylko problemów gospodarczych. Ich kształcenie musi nosić także walor użyteczności na przyszłość. Stąd kładziono nacisk na przygotowanie studentów także w zakresie kompetencji miękkich oraz kształtowanie postaw samodzielności, innowacyjności i przedsiębiorczości. Podkreślono, że Polska gospodarka przez najbliższe 8-10 lat jest w stanie rywalizować i rozwijać się w oparciu o przewagę cenową. Jednak po tym okresie, kiedy osiągniemy pewien poziom PKB, pozycja i możliwości konkurowania naszej będą zależeć tylko i wyłącznie od innowacyjności. Oznacza to, że ta właśnie cecha będzie determinantem sukcesu gospodarczego i kształcenie winno być nakierowane na rozwijanie takich właśnie postaw u studentów.  Zaznaczono przy tym, że niewątpliwa pomocą dla uczelni co do sposobu i kierunku kształcenia byłyby jasne plany rozwoju gospodarki jako całości. To pozwoliłoby na podejmowanie racjonalnych wyborów, gdyż przedsiębiorcy są i będą nastawieni  przede wszystkim na bieżące potrzeby (tu i teraz). Mając klarownie określone kierunki rozwoju, można byłoby sensownie zbliżać ofertę programową do potrzeb rynku. Szczególnie dotyczy to małych i średnich przedsiębiorców, którzy stanowią ponad 90% firm działających w naszym kraju.

W trakcie spotkania podniesiona została także kwestia starzenia się polskich uczelni oraz słabe przygotowania kandydatów na studia, zarówno w obszarze merytorycznym, jak i mentalnościowym – dzieci testów jak to określono (brak zorientowania na wyniesienie wiedzy, za to zainteresowanie zdawaniem egzaminu). Dyskutując o przyszłości rozwoju uczelni ,wskazywano też na konieczność rozwijania współpracy międzynarodowej uczelni i wymiany wiedzy.

Z przedstawionych wyników badań nt. oczekiwań przedsiębiorców wobec uczelni wyższych przeprowadzonych w 4 krajach: Portugalii, Włoszech, Turcji oraz Polski wynika, iż we wszystkich tych krajach da się zauważyć lukę w zakresie kształcenia praktycznych umiejętności.  Przy czym, o ile w np. Portugalii wskazuje się na braki przedsiębiorczości, czy organizacji czasu, o tyle w Polsce zauważalne są braki w zakresie komunikacji, pracy zespołowej.

W trakcie wystąpień podkreślano znaczenie kompetencji miękkich (kompetencji społecznych) odnośnie absolwentów uczelni wyższych, w szczególności wskazano na znaczenie aktualizowania już posiadanych wiedzy i umiejętności (kompetencje generyczne). Wskazano też na konieczność rozwijania takich postaw, jak praca grupowa, samodzielność i znajomość języków obcych. Wydaje się więc, że w trakcie prac nad treścią deskryptorów te elementy winny być w odpowiedni sposób uwzględnione.

Wiadomości

Kolejna kwalifikacja rynkowa włączona do ZSK!

Kolejna kwalifikacja rynkowa włączona do ZSK!

Dobra wiadomość dla branży turystycznej - „Pilotowanie imprez turystycznych” to kolejna kwalifikacja rynkowa włączona do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Więcej...
O kwalifikacjach w budownictwie w międzynarodowym gronie

O kwalifikacjach w budownictwie w międzynarodowym gronie

Jak dopasować ścieżki kształcenia kadry kierowniczej sektora budowlanego do dynamiki rozwoju branży?

Więcej...
Porozmawiajmy o sektorowym podejściu do kwalifikacji!

Porozmawiajmy o sektorowym podejściu do kwalifikacji!

Okazją do merytorycznej dyskusji będzie konferencja organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych, która odbędzie się 20-21 czerwca w Warszawie.

Więcej...
Międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt NQF-in

Międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt NQF-in

Konferencja będzie doskonałą okazją, by przyjrzeć się systemom kwalifikacji w kilkunastu państwach europejskich, m.in. Chorwacji, Czechach, Irlandii, Francji,…

Więcej...
O przyszłości ZSK rozmawialiśmy w Warszawie

O przyszłości ZSK rozmawialiśmy w Warszawie

Zintegrowany System Kwalifikacji to kwalifikacje dla każdego. Tymi słowami dyrektor IBE, Piotr Stankiewicz otworzył naszą ogólnopolską konferencję.

Więcej...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

Animacja "Kwalifikacje na wyciągnięcie ręki"


Portal kwalifikacje.gov.pl - to tam znajdziesz wszelkie informacje na temat Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Bez względu na to czy jesteś pracownikiem, pracodawcą, uczniem, trenerem, a może jesteś zainteresowany opisaniem kwalifikacji.

 

Animacja "Kwalifikacje dla wymagających"

Po co w ogóle jest Zintegrowany System Kwalifikacji? Co to w ogóle są te kwalifikacje? Jak wygląda ich opisywanie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w powyższej animacji



Cykl audycji TV „Kwalifikacje dla każdego”


Przedstawiamy cykl 10 audycji poświęconych Zintegrowanemu Systemowi Kwalifikacji.

Jeśli ktoś planuje swoją ścieżkę kariery, szuka pracy lub chce zmienić obecną, szkoli innych, doradza przy wyborze kierunku edukacji, dzięki obejrzeniu materiałów TV będzie mógł dowiedzieć się, jak system kwalifikacji będzie działał i w jaki sposób ułatwi życie uczącym się i pracującym Polakom.



 KRK na youtube

UŁÓŻ MNIE





MIiR