Aktualności
Śniadanie prasowe na temat badań KRK

Spotkanie rozpoczęło krótkie wystąpienia dyrektora Michała Federowicza, który zaprezentował główne założenia projektu Polskiej Ramy Kwalifikacji, nad którym pracują eksperci IBE. Następnie kluczowe wnioski z badań przedstawiła dr Agnieszka Chłoń-Domińczak.
„Badanie stosowanych procedur potwierdzania efektów uczenia się osiągniętych na drodze edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego” wykazało, że w Polsce nie istnieje jeden spójny model walidacji kompetencji, funkcjonuje natomiast szereg praktyk i inicjatyw. Jakie konsekwencje ma brak ujednoliconego systemu potwierdzania kompetencji zdobytych poza formalnym systemem edukacji? - Duża grupa doświadczonych pracowników posiada określone kompetencje, lecz nie są one formalnie potwierdzone. Tymczasem odpowiednie świadectwa, dyplomy, certyfikaty, mogłyby zwiększyć ich konkurencyjność na rynku pracy - wyjaśniała dr Agnieszka Chłoń-Domińczak.
Na zwiększenie takiej konkurencyjności duży wpływ mają też zdolność do analitycznego myślenia, samokształcenia oraz komunikowania się z otoczeniem. - Pracodawcy zapytani o ich oczekiwania w stosunku do absolwentów wymieniają przede wszystkim fachową wiedzę z określonej dziedziny oraz rozwinięte kompetencje społeczne. Od absolwentów szkół zawodowych przedsiębiorcy wymagają kompetencji specjalistycznych, dających możliwość wykonywania pracy w konkretnym zawodzie” – podkreśliła Chłoń-Domińczak. Tymczasem badanie: „Analiza SWOT kształcenia zawodowego oraz szkolnictwa wyższego w Polsce” pokazuje, że dotychczas obowiązujący system kształcenia zawodowego zorientowany był przede wszystkim na wiedzę oraz umiejętności odtwórcze.
Spotkanie ekspertów IBE z dziennikarzami zajmującymi się na co dzień gospodarką, rynkiem pracy oraz edukacją odbyło się ramach projektu „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie”.